Här går vi igenom helt vanliga frågor och svar som vi får från er kunder.
Vår leveranstid är upp till 6 veckor, dock kan leverans av färdigtillverkad säng med fördel infalla tidigare än denna period – ibland kan det handla om enbart några få veckor, men per standard kan vi ej med säkerhet garantera att ni mottager er säng innan 6 veckor har förlöpt. Därav, för er och vår skull, har vi fastställt 6 veckors-regeln.
I vissa fall kan det dessvärre också bli eventuella förseningar. Upplever ni dröjsmål så är ni varmt välkomna att kontakta oss för att vi på bästa sätt ska lösa situationen och tillgodose era behov.
När er säng är redo att transporteras till er blir ni kontaktade av respektive transportbolag, där ni kommer överens om vilken dag sängen skall bli levererad.
Bor ni inom närområdet där sängen tillverkas så kontaktas ni per standard senast en dag innan leverans infaller och bokar tid – om nästkommande dag efter slutförd tillverkning ej passar för mottagande av er säng, så bokar vi in en annan dag.
Observera och vänligen notera att vi ej har möjlighet att planera in dag för leverans innan er säng är färdigtillverkad i fabrik, och redo att transporteras, samt med reservation för att vi ej kan garantera ett specifikt datum i förväg – överenskommelse om tid för leverans sker mellan transportbolag er, som presenterar en rad olika tillfällen när sängen kan levereras.
Om önskemål finns att säng skall levereras utomlands så gäller ej standardfraktkostnad för säng, utan kostnad för detta blir då förpliktigad kund. Fraktkostnad varierar då i detta fall beroende på plats. Självfallet står vi till tjänst för att estimera fraktkostnad för destination.
Vänligen observera: 14 dagars ångerrätt efter mottagande av säng gäller endast på sängar som kommer i ursprungligt skick, ej använd eller prövad och vara väl förpackad i originalemballage samt paketering – alltså i samma skick som när varor/produkt levererades. Detta för att den ej skall skadas under transport – inträffar skador under retur av detta skäl så kan värdeminskning förekomma, och således resultera i avdrag av återbetalning till er.
Kund står själv för returfrakt. Vi hjälper gärna till med returbokning. Kostnad på retursedel uppgår utefter vikt och volym på produkten. Priset utgår ifrån 1500 kr. Beloppet för returfrakten ligger kvar vid återbetalning, resterande belopp får ni återbetalat.
I korthet:
Sängarna har 14 dagars ångerrätt efter det datum ni har mottagit er säng. Returätten gäller dock inte för specialanpassade produkter, dvs en vara som tillverkats enligt kundens unika önskemål, samt om emballaget har brutits och sängen är provad, då den klassas som använd.
Vill ni ångra ert köp skall ni då kontakta oss per telefon eller mejl, och tala om att ni vill utnyttja ångerrätt.
Om ni ej föredrar att använda ovanstående metoder (telefon eller mejl), så finns standardblankett för utövande av ångerrätt från Konsumentverket – ni finner denna på www.konsumentverket.se
Vänligen notera: för att ångerrätt skall vara giltig så måste varor/produkt vara i ursprungligt skick, ej använd eller prövad och vara väl förpackad i originalemballage samt paketering – alltså i samma skick som när varor/produkt levererades. Detta för att den ej skall skadas under transport – inträffar skador under retur av detta skäl så kan värdeminskning förekomma, och således resultera i avdrag av återbetalning till er.
Vi ber om förståelse för detta. Ni kan läsa mer om detta i våra köpvillkor.
Du har som konsument rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Observera att du måste kontakta oss gällande reklamationen “inom skälig tid” efter att du upptäckt felet/skadan. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har reklamerat inom skälig tid.
För att vi enklast skall kunna behandla er reklamation ber vi er kontakta oss först och främst på mejl, på kundservice@husochemma.se, där ni förser oss med uppgifter samt bilder på skadan och information – detta underlättar avsevärt för oss när vi administrerar er reklamation.
Vänligen uppge då följande uppgifter:
-Ditt ordernummer (ni finner detta i er orderbekräftelse)
-En tydlig beskrivning av problemet
-Bilder som visar defekten/defekterna
-Bilder på emballage vid transportskada
-Återkoppla inom en vecka, annars anses ni ha godkännt leveransen.
Se också paragraf “Service av säng” längst ned på denna sida för information om reklamation vid djup sättning på säng.
Om ni önskar er säng levererad vid en period senare än inom 6 veckor, så är detta möjligt – dock max 90 dagar från tillfället då orderna läggs.
Då ber vi er vänligen att kontakta oss på mejl, kundservice@husochemma.se, eller på telefon 0390-10088. Alternativt kan ni förmedla önskan om senare leverans genom att skriva detta i meddelandefältet, när ni lägger er order på vår hemsida.
HusOchHemma har ett showroom i valskog, i vår fabriken. Vänligen notera att vi endast finns som kontor i Gränna.
Adress till vårt showroom/fabriken
Verkstadsgatan 2
731 60 Valskog
Telefonnummer (showroom Valskog):
0221-28899
Öppettider:
Mån – Fre: 10.00-17.00
Lör: 10.00-14.00
Sön: Stängt
I vårt showroom i Valskog kan ni se ett stort urval av våra produkter, provligga i våra sängar, få vägledning och köpråd av vår kunniga och hjälpsamma personalstyrka, samt även lägga beställningar och köpa varor.
Kontrollera alltid paketet vid leverans. Om ni upptäcker skada på paket skall ni göra följande:
– Chaufför skall fota/dokumentera skadan/orna (är chaufför ej är informerad är reklamation inte möjligt hos transportbolag).
– Vänd er sedan vid första tillfälle till oss på mejl kundservice@husochhemma.se, eller på telefon 0390-10088, senast inom 3 dagar.
Vid leverans ska ni som kund inspektera varorna omgående. Det är ert ansvar som kund att kolla igenom skickat på varorna vid leveransen. Skador på yttre emballage/ytterförpackning ska genast anmälas till transportören. Det är bra att beskriva skadan på till exempelvis följesedeln med information om transportören och se till att få en underskrift från chauffören. Vi kan endast rapportera en fraktskada upp till 3 dagar efter leverans efter detta anses ni ha godtagit leveransen. Spara alltid kvitto och följesedel. Om skador, fel eller defekter upptäcks på varan-/orna skall detta reklameras till HusOchHemma.se omgående, ni når oss på Kundservice@HusOchHemma.se. Om ni inte reklamerar inom 3 dagar anses ni ha godkännt leveransen och varan.
Vi ber er se regler i ovanstående paragrafer först och främst, men för att det skall vara möjligt att följa dessa steg/regler, måste ni vara hemma vid mottagande av leverans.
Om ni kommer överens med chaufför att ta emot vara utan att vara på plats, så skall ni vara medveten om att detta görs på egen risk
Att välja hårdhet beror stort på bland annat era individuella behov och faktorer, kroppsform, vikt, längd och preferens – således finns det dessvärre inget enkelt svar. Men i följande paragrafer finner ni dock råd och tips – det vill säga riktlinjer – som kan vägleda er i val av hårdhet.
Vi hänvisar först och främst till vår sektion som heter Sängguiden – där finner ni råd om hårdhet och vad man skall i regel tänka på, och vad som kan fungera för en större, generell grupp av sängägare.
Att välja en hårdhet som lämpar sig för just er så handlar det inte enbart om komfort och kroppshälsa – även om detta må vara en prioritet – men även om sängens hälsa och livslängd; rätt vald hårdhet betyder att sängen har bästa möjliga förutsättningar för att hålla så länge som möjligt.
På respektive sängs produktsida ser ni vilka sängmodeller som har valalternativ, som ni enkelt väljer själv innan ni lägger er order.
Har ni speciella önskemål som ni ej kan kombinera i vald sängmodell är ni välkommen att kontakta vår kundsupport på telefonnummer 0390-10088, eller på mejl kundservice@HusOchHemma.se så skall vi göra vårt bästa för att tillgodose era behov.
Vänligen observera: Sänggavel är fristående – ej fastmonterad i säng. Önskas sänggavel fastmonterad i sängen, så ber vi er att innan ni lägger er beställning, kontakta kundsupport (på telefonnummer: 0390-10088, eller på mejl: kundservice@HusOchHemma.se) för kostnadsförslag som avser detta.
Vår ”Sov Gott”-garanti innebär att om ni upplever er säng vara för hård eller för mjuk, så byter vi hårdhet på er säng – förutsatt att Sov Gott-garantin ej har förfallit: tidigast 30 dagar efter mottagande av säng kan ni utnyttja Sov Gott-garanti, och senast 60 dagar efter mottagande av säng).
Nedan finner ni fullständiga villkor för Sov Gott-garanti:
Sov Gott-Garantin gäller enbart vid ett tillfälle och den kan utnyttjas från den 30:e dagen efter leveransdatumet upp till den 60e:e dagen efter leveransdatumet för ett rabatterat pris, därefter upphör Sov Gott-Garantin och hårdhetsbytet kostar fr. 3495 kr.
https://www.husochhemma.se/sovrum/sangar/hardhetsbyte-av-resarmadrass/
Sov Gott-Garantin gäller under förutsättning att:
Kunden har köpt en komplett säng ur vårt ordinarie sortiment
Sängen är hel och ren
Kostnad för garantin fr. 1995:-. Storlek från 160×200 kostar 2495:-.
Kunden skall uppvisa giltigt kvitto och garantibevis.