10% EXTRA Rabatt på utvalda sängar med koden "SOVGOTT10" 🤩

0390-10088
Kundservice@HusOchHemma.se

Fri frakt vid köp över 1000:-

100,000+ artiklar

Vanliga Frågor och Svar om Sängar

HemVanliga Frågor och Svar om Sängar

Här går vi igenom helt vanliga frågor och svar som vi får från er kunder.

Vår leveranstid är upp till 6 veckor, dock kan leverans av färdigtillverkad säng med fördel infalla tidigare än denna period – ibland kan det handla om enbart några få veckor, men per standard kan vi ej med säkerhet garantera att ni mottager er säng innan 6 veckor har förlöpt. Därav, för er och vår skull, har vi fastställt 6 veckors-regeln.
I vissa fall kan det dessvärre också bli eventuella förseningar. Upplever ni dröjsmål så är ni varmt välkomna att kontakta oss för att vi på bästa sätt ska lösa situationen och tillgodose era behov.  
När er säng är redo att transporteras till er blir ni kontaktade av respektive transportbolag, där ni kommer överens om vilken dag sängen skall bli levererad.
Bor ni inom närområdet där sängen tillverkas så kontaktas ni per standard senast en dag innan leverans infaller och bokar tid – om nästkommande dag efter slutförd tillverkning ej passar för mottagande av er säng, så bokar vi in en annan dag.
Observera och vänligen notera att vi ej har möjlighet att planera in dag för leverans innan er säng är färdigtillverkad i fabrik, och redo att transporteras, samt med reservation för att vi ej kan garantera ett specifikt datum i förväg – överenskommelse om tid för leverans sker mellan transportbolag er, som presenterar en rad olika tillfällen när sängen kan levereras.
Om önskemål finns att säng skall levereras utomlands så gäller ej standardfraktkostnad för säng, utan kostnad för detta blir då förpliktigad kund. Fraktkostnad varierar då i detta fall beroende på plats. Självfallet står vi till tjänst för att estimera fraktkostnad för destination.
Vänligen observera: 14 dagars ångerrätt efter mottagande av säng gäller endast på sängar som kommer i ursprungligt skick, ej använd eller prövad och vara väl förpackad i originalemballage samt paketering – alltså i samma skick som när varor/produkt levererades. Detta för att den ej skall skadas under transport – inträffar skador under retur av detta skäl så kan värdeminskning förekomma, och således resultera i avdrag av återbetalning till er.
Kund står själv för returfrakt. Vi hjälper gärna till med returbokning. Kostnad på retursedel uppgår utefter vikt och volym på produkten. Priset utgår ifrån 1500 kr. Beloppet för returfrakten ligger kvar vid återbetalning, resterande belopp får ni återbetalat.
I korthet:
Sängarna har 14 dagars ångerrätt efter det datum ni har mottagit er säng. Returätten gäller dock inte för specialanpassade produkter, dvs en vara som tillverkats enligt kundens unika önskemål, samt om emballaget har brutits och sängen är provad, då den klassas som använd. 
Vill ni ångra ert köp skall ni då kontakta oss per telefon eller mejl, och tala om att ni vill utnyttja ångerrätt.
Om ni ej föredrar att använda ovanstående metoder (telefon eller mejl), så finns standardblankett för utövande av ångerrätt från Konsumentverket – ni finner denna på www.konsumentverket.se
Vänligen notera: för att ångerrätt skall vara giltig så måste varor/produkt vara i ursprungligt skick, ej använd eller prövad och vara väl förpackad i originalemballage samt paketering – alltså i samma skick som när varor/produkt levererades. Detta för att den ej skall skadas under transport – inträffar skador under retur av detta skäl så kan värdeminskning förekomma, och således resultera i avdrag av återbetalning till er.
Vi ber om förståelse för detta. Ni kan läsa mer om detta i våra köpvillkor.
Du har som konsument rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Observera att du måste kontakta oss gällande reklamationen “inom skälig tid” efter att du upptäckt felet/skadan. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har reklamerat inom skälig tid.

För att vi enklast skall kunna behandla er reklamation ber vi er kontakta oss först och främst på mejl, på kundservice@husochemma.se, där ni förser oss med uppgifter samt bilder på skadan och information – detta underlättar avsevärt för oss när vi administrerar er reklamation.
Vänligen uppge då följande uppgifter:
 
-Ditt ordernummer (ni finner detta i er orderbekräftelse)
-En tydlig beskrivning av problemet
-Bilder som visar defekten/defekterna
-Bilder på emballage vid transportskada
-Återkoppla inom en vecka, annars anses ni ha godkännt leveransen.


Se också paragraf “Service av säng” längst ned på denna sida för information om reklamation vid djup sättning på säng.
Om ni önskar er säng levererad vid en period senare än inom 6 veckor, så är detta möjligt – dock max 90 dagar från tillfället då orderna läggs.
Då ber vi er vänligen att kontakta oss på mejl, kundservice@husochemma.se, eller på telefon 0390-10088. Alternativt kan ni förmedla önskan om senare leverans genom att skriva detta i meddelandefältet, när ni lägger er order på vår hemsida.
HusOchHemma har ett showroom i valskog, i vår fabriken. Vänligen notera att vi endast finns som kontor i Gränna.
Adress till vårt showroom/fabriken
Verkstadsgatan 2
731 60 Valskog
Telefonnummer (showroom Valskog):
0221-28899
Öppettider:
Mån – Fre: 10.00-17.00
Lör: 10.00-14.00
Sön: Stängt
I vårt showroom i Valskog kan ni se ett stort urval av våra produkter, provligga i våra sängar, få vägledning och köpråd av vår kunniga och hjälpsamma personalstyrka, samt även lägga beställningar och köpa varor.
Kontrollera alltid paketet vid leverans. Om ni upptäcker skada på paket skall ni göra följande:
– Chaufför skall fota/dokumentera skadan/orna (är chaufför ej är informerad är reklamation inte möjligt hos transportbolag).

– Vänd er sedan vid första tillfälle till oss på mejl kundservice@husochhemma.se, eller på telefon 0390-10088, senast inom 3 dagar.
Vid leverans ska ni som kund inspektera varorna omgående. Det är ert ansvar som kund att kolla igenom skickat på varorna vid leveransen. Skador på yttre emballage/ytterförpackning ska genast anmälas till transportören. Det är bra att beskriva skadan på till exempelvis följesedeln med information om transportören och se till att få en underskrift från chauffören. Vi kan endast rapportera en fraktskada upp till 3 dagar efter leverans efter detta anses ni ha godtagit leveransen. Spara alltid kvitto och följesedel. Om skador, fel eller defekter upptäcks på varan-/orna skall detta reklameras till HusOchHemma.se omgående, ni når oss på Kundservice@HusOchHemma.se. Om ni inte reklamerar inom 3 dagar anses ni ha godkännt leveransen och varan.
Vi ber er se regler i ovanstående paragrafer först och främst, men för att det skall vara möjligt att följa dessa steg/regler, måste ni vara hemma vid mottagande av leverans.
Om ni kommer överens med chaufför att ta emot vara utan att vara på plats, så skall ni vara medveten om att detta görs på egen risk
Att välja hårdhet beror stort på bland annat era individuella behov och faktorer, kroppsform, vikt, längd och preferens – således finns det dessvärre inget enkelt svar. Men i följande paragrafer finner ni dock råd och tips – det vill säga riktlinjer – som kan vägleda er i val av hårdhet.
Vi hänvisar först och främst till vår sektion som heter Sängguiden – där finner ni råd om hårdhet och vad man skall i regel tänka på, och vad som kan fungera för en större, generell grupp av sängägare.
Att välja en hårdhet som lämpar sig för just er så handlar det inte enbart om komfort och kroppshälsa – även om detta må vara en prioritet – men även om sängens hälsa och livslängd; rätt vald hårdhet betyder att sängen har bästa möjliga förutsättningar för att hålla så länge som möjligt.  
På respektive sängs produktsida ser ni vilka sängmodeller som har valalternativ, som ni enkelt väljer själv innan ni lägger er order.
Har ni speciella önskemål som ni ej kan kombinera i vald sängmodell är ni välkommen att kontakta vår kundsupport på telefonnummer 0390-10088, eller på mejl kundservice@HusOchHemma.se så skall vi göra vårt bästa för att tillgodose era behov.

Vänligen observera: Sänggavel är fristående – ej fastmonterad i säng. Önskas sänggavel fastmonterad i sängen, så ber vi er att innan ni lägger er beställning, kontakta kundsupport (på telefonnummer: 0390-10088, eller på mejl: kundservice@HusOchHemma.se) för kostnadsförslag som avser detta. 
Vår ”Sov Gott”-garanti innebär att om ni upplever er säng vara för hård eller för mjuk, så byter vi hårdhet på er säng – förutsatt att Sov Gott-garantin ej har förfallit: tidigast 30 dagar efter mottagande av säng kan ni utnyttja Sov Gott-garanti, och senast 60 dagar efter mottagande av säng).
 
Nedan finner ni fullständiga villkor för Sov Gott-garanti:
Sov Gott-Garantin gäller enbart vid ett tillfälle och den kan utnyttjas från den 30:e dagen efter leveransdatumet upp till den 60e:e dagen efter leveransdatumet för ett rabatterat pris, därefter upphör Sov Gott-Garantin och hårdhetsbytet kostar fr. 3495 kr. 
https://www.husochhemma.se/sovrum/sangar/hardhetsbyte-av-resarmadrass/
Sov Gott-Garantin gäller under förutsättning att:
  • Kunden har köpt en komplett säng ur vårt ordinarie sortiment
  • Sängen är hel och ren
  • Kostnad för garantin fr. 1995:-. Storlek från 160×200 kostar 2495:-. 
  • Kunden skall uppvisa giltigt kvitto och garantibevis.
     
För nyttjande av Sov Gott-garantin, vänligen kontakta kundtjänst för mer information. 
Hårdhetsbyte av säng kan beställas via länken nedan, observera att du måste i meddelandefältet i kassan ange vilken hårdhet du vill byta till samt vilket ordernr det gäller:
https://www.husochhemma.se/sovrum/sangar/hardhetsbyte-av-resarmadrass/
 
Önskar kund själv hämta nya madrasser hos Sängfabriken i Valskog, är detta möjligt. vänligen kontakta kundtjänst för mer information. 
Pris för egen upphämtning i fabrik, ligger kostnaden vid hårdhetsbyte fr. 2495 kr, under Sov Gott-garantiperioden ligger kostnaden fr. 1495 kr. 
 
 
Observera! Måttanpassade sängar och sängar med tillval anses som specialbeställningar och omfattas inte av Sov Gott-Garantin.
Sov Gott-Garantin gäller inte på modellerna Queen Crown, Royal Crown, och Julia ställbar och Alva ställbar.
Det tar tid för din kropp att anpassa sig efter en ny säng – vi rekommenderar att ni avvaktar tills ni använt er säng under en period på en månad innan ni bedömer sängen vara för hård eller för mjuk.
Sängen drivs av 2 motorer – 1 styck på vänster sida, respektive 1 styck på höger sida – som kontrolleras enkelt och bekvämt med en trådlös fjärrkontroll. Både sängens nedre parti och övre parti är justerbara.
Vi använder oss av TD5-motorer på samtliga ställbara sängar.
Detta tillhandahåller vi gladeligen – ni hittar ett urval gavlar på HusOchHemma som ni kan köpa separat, eller så kan ni ringa oss på telefonnummer 0390-10088 för vidare rådgivning.
Vänligen observera! Vid tillverkning av komplett säng används alltid tyg från samma tygrulle för att utesluta nyansskiftningar – om ni beställer en gavel i efterhand kan därför viss eventuell nyansskillnad förekomma, mellan er nya gavel och er tidigare inhandlade säng.
Vad är en sättning?
När ni inhandlar en ny säng så har den inte utsatts för någon belastning ännu, vilket betyder att efter en viss tid kommer sättning att uppstå – det vill säga att mellanmadrassen kommer att sjunka en aning.
Men detta är något som anses helt normalt, och bör förekomma i viss grad för att sängen vara följsam för din kropp. Detta betyder dock också att din säng kan till en början kännas mindre följsam. Det tar i regel minst 6 veckor för att er säng således skall vänja sig vid dig, likaså som ni skall vänja er vid denna
Din säng bör ha en sättning på ett djup ner till 3 centimeter, inom vad man kan förvänta sig. Om din sättning är djupare/större än så efter denna tid, bör du kontakta oss.
 
Val av hårdhet – för att undvika större sättningar
När val av hårdhet görs är det viktigt att ni väljer en hårdhet på sängen som ger adekvat stöd för bäddmadrassen.
Är valet av hårdhet för mjuk så får inte bäddmadrassen tillräckligt stöd underifrån; detta gör att större sättningar bildas och livslängden av bäddmadrass samt resårmadrass förkortas.
 
Av detta skäl så är rätt val av hårdhet väldigt viktigt, inte bara för att undvika onödigt slitage av bäddmadrass, men också för att undvika kroppssmärtor.
 
Sättningar
Upplever ni att det har bildats en grop i bäddmadrassen skall ni vid första skedet vända bäddmadrassen uppochner, samt resårmadrassen (mellanmadrassen) likaså uppochner.
Detta för att jämna ut trycket över hela sängen.


Vänd på bäddmadrass för att få bästa möjliga sättning

Bäddmadrassen bör ni vända på minst 1 gång i månaden. Detta för att jämna ut trycket över madrassen.
 
Resårmadrassen bör vändas cirka vad fjärde månad, för en jämnare tryckfördelning.
 
Reklamation vi fall av sättningar
Vid en reklamation av sättningar (gropar) i sängen som är djupare än ner till 3 centimeter (se följande paragraf för mer information om denna regel), så behöver ni skicka in bilder på sängen – detta för att vi skall kunna göra en bedömning.

Vänligen följ dessa anvisningar:

– Bilderna skall vara tagna på sängen utan sängkläder, både med och utan bäddmadrass.
 
– För att vi tydligt ska se sättningen (gropen), så behöver ni placera ett rakt föremål tvärsöver sängen (till exempel en gardinstång eller ett kvastskaft).
– Det raka föremålet skall vara placerat tvärsöver sängen när bäddmadrassen är placerad på sängen – samt när ni har tagit bort bäddmadrassen och det raka föremålet ligger direkt på resårmadrassen (mellanmadrassen). Ta sedan bilder.
 
– Mät därefter med en tumstock, eller linjal, från det raka föremålets underkant i nedåtriktning tills tumstock når madrassen; detta för att vi skall kunna avgöra djupet på sättningen. Ta sedan bilder.





Observera! Ovanstående bild är endast avsedd som illustration av hur man mäter sättning – sättningar som förekommer i verkligheten kan variera i bredd, storlek och djup.
 

En säng anses normalt sjunka ner till 3 centimeter

Är sättningen mindre än 3 centimeter, så är det en ej godkänd reklamation.
Är sättningen mer/djupare än 3 centimeter är det en godkänd reklamation.
 
Vänligen observera: Är en sättning mer/djupare än 3 centimeter, så kan detta bero på att hårdhetsvalet är fel, och ni kan då behöva göra ett hårdhetsbyte på sängen, till en fastare hårdhet.
Varukorg
Cookies
Vi använder cookies för att identifiera användare som unika men anonyma individer. Det hjälper oss att registrera antalet besökare samt ger oss statistik och information om hur många användare vi har på sidan och vad de gör. I vissa fall använder vi cookies även för att komma ihåg inställningar som användaren gör.
Acceptera