10% EXTRA Rabatt på utvalda sängar med koden "SOVGOTT10" 🤩

0390-10088
Kundservice@HusOchHemma.se

Fri frakt vid köp över 1000:-

100,000+ artiklar

Köpvillkor

HemKöpvillkor
1. Allmänt
För dig som är privatperson gäller Distansavtalslagen, samt Konsumentköplagen. Det innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat.
För företag, inklusive enskilda näringsidkare gäller Köplagen (länk) vilket är dispositiv. Det innebär att avtal mellan företag gäller i första hand.
Vi följer Personuppgiftslagen ”PUL”. När du som privatperson registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtagande gentemot dig som kund. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna, samt att få dessa raderade om du så önskar.
Skulle något Villkor befinnas ogiltigt, enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att Köp villkoren i sin helhet blir ogiltiga. Utan det ogiltiga villkoren ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
 
2. Beställning
För att beställa hos oss måste du vara fyllda 18 år. Om du är under 18 år, måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada, kommer vi att kräva skadestånd.
 
3. Betalning
Vi använder oss av Klarna Checkout som betallösning. Du kan betala genom Faktura, kortbetalning, kontokredit, direktbetalning via bank och delbetalning.
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen, medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken.
Klarna Faktura
När du betalar vi Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
  • – Få alltid hem varan innan du betalar
  • – Betalningstid – alltid 14 dagar
  • – Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • – Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen.
     
    Vänligen observera: 14 dagars ångerrätt efter mottagande av säng/soffor gäller endast på sängar som inte har specialanpassats efter kunds önskemål.
     
  • – Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • – Möjlighet till delbetalning
Läs mer om Klarnas villkor för faktura här.
Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antal köp.
 
  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antal köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
 
Förskottsbetalning
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr 5049-7593. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga.
(Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

4. Leverans & Frakt
Leverans kommer att ske normalt mellan 2-7 arbetsdagar, såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre.
Utöver priset kan det tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet, vill det klart framgå under beställningsprocessen.
Frakt ligger Alltid på 49 kr inkl moms, dock fri leverans över 1000:- inkl moms. Ditt paket skickas antingen med postpaket, och du hämtar ut ditt paket hos närmsta ombud.
Observera om det är större paket, så som pooler, spabad eller möbler, kommer ni få detta som hemleverans.
Delleveranser som sker på din begäran, medför ytterligare fraktkostnad för dig.

Hemleverans / Inbärning
När det gäller hemleverans (Som det är på alla våra sängar/soffor och andra produkter som måste ske som hemleverans pga sin tyngd) som standard innebär detta att leverans sker enbart till tomt/portgräns. 
Observera att det inte sker någon inbärning när vi skriver ut hemleverans. 

Inbärning kan du beställa till som extra tjänst på våra sängar från tillverkaren “Sängfabriken” för 699:-. 
Detta innebär att sängen kommer att bäras in till hallen eller valfritt rum i ditt hus eller lägenhet, oavsett våning på lägenhetshuset. 

Vänligen observera –  Inbärning går tyvärr inte att få i alla städer i landet. Klicka här för att se vilka postnummer det gäller. Inbärning i Sverige.
Kontakta oss på Kundservice@HusOchHemma.se om ni fortfarande är osäkra.

 
Avisering
Aviseringen sker till de mobilnummer konsumenten anger i kassan. Du som konsument står själv för att rätt aviseringsnummer anges.
När du gör din beställning står det leverans som alternativ. Det är ditt ansvar att se till att adressen, dom du har angett vid beställningstillfället är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inget annat anges.
Om Leveransfirman slarvar bort paketet kan vi inte markera paketet som borta, först efter 30 dagar.
Vi kommer inte ersätta er för eventuella förseningar av paket eller leverans, såsom förlorad inkomst eller hantverkare som inväntar paket.

Lagersaldo fel
Om det skulle uppstå ett felsaldo hos oss eller hos våra leverantörer efter att konsumenten lagt en order, har vi rätt att annullera orden och konsumenten får pengarna tillbaka.

Ej uthämtad försändelse
Det är du som konsument som har ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämta ut ditt paket på utlämningsstället. Skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader, vilket har en lägsta kostnad fr. 99 kr. (Frakt- och administrativa kostnader räknad efter vikt och volym på produkten).
Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.
 
Ändring av beställning
Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt de pris som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, läs mer om ångerrätt, under rubriken ”Ångerrätt”.
  • Observera!!! Kund är själv ansvarig för att rätt adress lämnas vid orderläggning. Vid eventuell adressändring tillkommer en avgift på 800 kr, samt eventuell förlängd leveranstid.

Transportskada
 
Kontrollera alltid paketet vid leverans. Om ni upptäcker skada på paket skall ni göra följande:
 
– Chaufför skall fota/dokumentera skadan/orna (är chaufför ej är informerad är reklamation inte möjligt hos transportbolag).
– Vänd er sedan vid första tillfälle till oss på mejl kundservice@husochhemma.se, eller på telefon 0390-10088, senast inom 3 dagar.
Vid leverans ska ni som kund inspektera varorna omgående. Det är ert ansvar som kund att kolla igenom skickat på varorna vid leveransen. Skador på yttre emballage/ytterförpackning ska genast anmälas till transportören. Det är bra att beskriva skadan på till exempelvis följesedeln med information om transportören och se till att få en underskrift från chauffören. Vi kan endast rapportera en fraktskada upp till 3 dagar efter leverans efter detta anses ni ha godtagit leveransen. Spara alltid kvitto och följesedel. Om skador, fel eller defekter upptäcks på varan-/orna skall detta reklameras till HusOchHemma.se omgående, ni når oss på Kundservice@HusOchHemma.se. Om ni inte reklamerar inom 3 dagar anses ni ha godkännt leveransen och varan.
 
Be transportören att anteckna skadan på fraktsedel eller handdatorn innan du skriver under försändelsen (är chaufför ej är informerad är reklamation inte möjligt hos transportbolag).
Vid dolda skador måste du reklamera det till oss inom tre dagar från att du mottog din leverans.
Spar alltid emballage och dokumentera noga skador.
– Vänd er sedan vid första tillfälle till oss på mejl kundservice@husochhemma.se, eller på telefon 0390-10088, senast inom 3 dagar.

Annars kommer inte transportören att godkänna reklamationen, varpå ersättning kommer att utebli. 

Dokumentera med fördel skadan för att underlätta samt påskynda processen. Som kund bär du ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. 
Detta är viktigt för din säkerhet så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i de fall en eventuell transportskada upptäcks.
 
5. Avbeställning
Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leverans. Detta är möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Kontakta oss på kundservice@husochhemma.se så hjälper vi er vidare.
Du kan avbeställa din order utan kostnad fram till dess att beställningen har effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen alternativt stå för den aktuella returfrakten som vi som företag går miste om pga av avbeställning. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.
Företag som avbeställer en specialtillverkad vara, måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen, samt för utebliven vinst.
 
6. Fel pris i webbutik
Om kund köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har vi rätt att häva köpet till det angivna priset, men bara så länge det är uppenbart att priset är felaktigt och konsumenten har handlat i så kallad ”ond tro”.
En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om det tydligt framgår eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.
Exempel på felaktigt pris:
Om en produkt är märkt med 100:- i butik och produkten i liknande butiker normalt är ca 2000:- är detta ett felaktigt pris och kan också nekas av butiken i form av “ond tro”. Säljaren kan nämligen hävda detta med stöd av 32 § avtalslagen.
 
7. Ångerrätt & Retur
Som privatperson har du 14 dagar att ångra ditt köp, efter att du har mottagit varan. Ni har rätt att öppna förpackningen för att se till att ni har fått rätt vara, men se till att vara försiktig så ni kan stänga originalförpackningen igen.
 
Vid retur
Produkten skall vara i säljbart skick med en oskadad originalförpackning.
Med säljbart skick menas att du kan öppna förpackningen och titta på produkten, men du får INTE använda produkten.
Observera att enligt lag är du som konsument, som skall betala för returfraktkostnaderna, och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på, att du som konsument hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Kostnad för returfrakt grundas på volym och vikt på produkten. Kontakta vår kundtjänst för mer information.
Vid utnyttjande av ångerrätt skall du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande.
Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska gå tillväga för att skicka tillbaka varan.
Ångerrätten gäller ej för specialbeställda eller specialtillverkad vara för dig som konsument. Exempel på dessa varor är Sängar, soffor eller TV-liftar som är handgjorda efter kunds unika önskemål.
Du kan ej nyttja ångerrätten med stöd i svensk lag på varor vars plombering har brutits, band- och ljudupptagningar där plombering har brutits, varor som tappar sitt värde (exempelvis livsmedel) vid leverans.
Vid nyttjande av ångerrätt står du för returfrakten. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas summan (minus returfraktavgiften) som du betalt till oss. Återbetalning sker direkt när din vara/varor är mottagen och godkänd och görs till Ert konto.
Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan.
 
8. Reklamationer och återköp i vissa fall
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.
Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.
Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.
Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.
Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.
 
Vid reklamationsärende så är det konsumentens skyldighet att inkomma med omfattande uppgifter om produktens skick till “Kundtjänst”
Reklamationsärendet behandlas omgående av vår kundtjänst. Bilder på produktens skick kan komma att krävas. 
Som företag vid reklamtionsärende har vi i förstahand rätt att
  • Återgärda felet
  • Om vi ej kan åtgärda skadan, skicka ut en likvärdig vara
  • Prisavdrag eller ersättning för att rätta felet 
  • Hävning av köpet, konsumenten får pengarna tillbaka
Vi har rätt att undersöka varans funktion, vilket kan leda till att konsument är skyldig att returnera vara för undersökning.
Vid eventeull reklamation står företaget för returfrakt. 
 
Vid ej godkänd reklamation, så bekostas tur-och returfrakten av konsumenten. Vid undersökande av vara, som ej är klassad som godkänd reklmation
tillkommer en undersökningskostnad på 295 kr. 


Undantag för återköp hos HusOchHemma.se
Vi har ej Öppet köp på produktgrupper:
  • GPS:er
  • Batterier
  • Tillbehör till mobiltelefoner
  • Mobila trådlösa högtalare
  • Aktivitetsarmband och träningsklockor
 
9. Sängar
Ångerrätt
När du som privatperson handlar på HusOchHemma.se gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du som konsument alltid har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot den beställda varan. Kunden står för returfrakt och ska returnera varan omonterad, väl emballerad, i fint skick och helst i originalemballage.

Vänligen observera: 14 dagars ångerrätt efter mottagande av säng gäller endast på sängar som kommer i ursprungligt skick, ej använd eller prövad och vara väl förpackad i originalemballage samt paketering – alltså i samma skick som när varor/produkt levererades. Detta för att den ej skall skadas under transport – inträffar skador under retur av detta skäl så kan värdeminskning förekomma, och således resultera i avdrag av återbetalning till er.
Kund står själv för returfrakt. Vi hjälper gärna till med returbokning. Kostnad på retursedel uppgår utefter vikt och volym på produkten. Priset utgår ifrån 1500 kr. Beloppet för returfrakten ligger kvar vid återbetalning, resterande belopp får ni återbetalat.
I korthet:
Sängarna har 14 dagars ångerrätt efter det datum ni har mottagit er säng. Returätten gäller dock inte för specialanpassade produkter, såsom sängar som har flera valalternativ, dvs en vara som tillverkats enligt kundens unika önskemål.
Om du vill ångra ditt köp på HusOchhemma.se kan du vända dig till Kundservice. Vi rekommenderar dig att mejla din orderbekräftelse till kundservice@HusOchHemma.se och där uppger att du vill annullera hela eller delar av ordern. Ringer du till kundservice är det bra om du har din orderbekräftelse nära, då du behöver uppge ordernummer och namn på varan samt eventuell annan relevant information.
 
Vid ångerrätt står du som kund för returkostnaden. Vi hjälper gärna till med returbokning. Kostnad på retursedel uppgår utefter vikt och volym på produkten. Priset utgår ifrån 1500 kr. Beloppet för returfrakten ligger kvar vid återbetalning, resterande belopp får ni återbetalat. Ni når oss på mejl kundservice@husochhemma.se, eller på telefon 0390-10088.
Öppet Köp
När du handlar på HusOchHemma.se erbjuder vi dig öppet köp på lagerförda varor i 14 dagar efter leveransdatum. En lagerförd vara är en standardprodukt som lagerförs på vårt egna lager. För att få dina pengar tillbaka måste du ha kvittot kvar samt lämna tillbaka varan hel och ren. Varan returneras omonterad och helst i originalförpackning. Varan får synas för att bedöma dess egenskaper.
Öppet köp gäller inte vid betalning med värdecheck eller rabattkupong (endast bytesrätt), specialbeställningar (t.ex sängar eller soffor med egna val, som är anpassade efter kunds egna unika önskemål) eller bäddmadrasser, om inte annat överenskommits vid köptillfället. Överenskommelsen ska i så fall stå angiven på ditt kvitto. Du sköter själv om och bekostar återtransport av varan till vårt lager efter våra anvisningar efter kontakt med vår kundservice.
 
Byten och returer
Du har alltid 14 dagars öppet köp, förutom ångerrätten, se punkten ovan. För att kunna byta eller returnera produkter så måste de vara oanvända och i originalförpackning. Varan skall alltså återsändas i väsentligt oförändrat skick.
Du får dock själv betala frakt/returkostnaderna när du sänder tillbaka varan till oss. Skulle varan inte vara i originalskick när vi tar emot den, då kommer vi beroende på karaktär debitera dig självkostnadspris för att iordningsställa varan.
 
Reklamation
Du som kund har alltid tre års reklamationsrätt på alla våra varor enligt Konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker fabrikationsfel på de varor du har köpt hos oss. Om du vill reklamera en vara eller inte är nöjd med ditt köp, kontakta vår kundservice så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. 
Innan du kontaktar HusOchHemma.se kan du förbereda dig genom att
  • ha ordernummer och kvitto till hands,
  • notera och beskriva felet/problemet så tydligt som möjligt,
  • gärna ta ett eller flera foto(on) som tydligt visar skadan/felet.
När HusOchHemma.se fått tillbaka reklamerad vara och konstaterat att reklamationen är giltig kommer HusOchHemma.se att kompensera dig genom att
  1. I första hand avhjälpa felet,
  2. i andra hand ersätta dig med en ersättningsvara, eller
  3. i tredje hand ge dig en skälig ersättning genom prisavdrag.
HusOchHemma.se strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att HusOchHemma.se mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på vilken produkt som reklamerats.
Garantier
HusOchhemma.se erbjuder dig som kund ett omfattande trygghetspaket när du köper säng av oss.
  • Livstids garanti på ram- och resårbrott. Garantin gäller endast mot ursprungsköparen av sängen, d.v.s. namnet som står dokumenterat på garantibeviset och/eller orderbekräftelsen. Företag har 10 års garanti.
  • Sättningar i resårmadrasser på upp till 3 cm är normalt och räknas inte som ett fel. Skulle sättningarna vara djupare går detta på garantin upp till 1 år efter köpet (garantin inbegriper inte bäddmadrasser).
  • 5 års garanti på motorer till ställbara sängar.
 
Utöver den lagstadgade reklamationsrätten som gäller enligt gällande konsumentskyddslagstiftning erbjuder vi våra Kunder en Sov Gott-Garanti för sängar.
 
Sov Gott-Garanti
Om Kunden skulle uppleva att sängen är för mjuk eller för hård så byter vi fasthet på kundens säng.
Sov Gott-Garantin gäller enbart vid ett tillfälle och den kan utnyttjas från den 30:e dagen efter leveransdatumet upp till den 60e:e dagen efter leveransdatumet för ett rabatterat pris, därefter upphör Sov Gott-Garantin och hårdhetsbytet kostar fr. 3495 kr. 
https://www.husochhemma.se/sovrum/sangar/hardhetsbyte-av-resarmadrass/
  • Sov Gott-Garantin gäller under förutsättning att:
  • Kunden har köpt en komplett säng ur vårt ordinarie sortiment
  • Sängen är hel och ren
  • Kostnad för garantin fr. 1995:-. Storlek från 160×200 kostar 2495:-. 
  • Kunden skall uppvisa giltigt kvitto och garantibevis.
     
För nyttjande av Sov Gott-garantin, vänligen kontakta kundtjänst för mer information. 
Hårdhetsbyte av säng kan beställas via länken nedan, observera att du måste i meddelandefältet i kassan ange vilken hårdhet du vill byta till samt vilket ordernr det gäller:
https://www.husochhemma.se/sovrum/sangar/hardhetsbyte-av-resarmadrass/
 
Önskar kund själv hämta nya madrasser hos Sängfabriken i Valskog, är detta möjligt. vänligen kontakta kundtjänst för mer information. 
Pris för egen upphämtning i fabrik, ligger kostnaden vid hårdhetsbyte på fr. 2495 kr, under Sov Gott-garantiperioden ligger kostnaden på fr. 1495 kr. 
 
Observera! Måttanpassade sängar och sängar med tillval anses som specialbeställningar och omfattas inte av Sov Gott-Garantin.
Sov Gott-Garantin gäller inte på modellerna Queen Crown, Wind, Julia och Alva ställbar.
 
10. Tryckfel m.m
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
 
11. Force Majeure
Båda parter skall vara befriade från fullgörande av avtalet, om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över, eller förutse.
Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse, t.ex. Eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, eller inskränkningar i form av drivkraft, samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer, som har sin grund i sådana omständigheter som avses i denna punkt.
Andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
 
12. Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
 
 
13. Personuppgiftslagen ”PUL”
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen ”PUL”
Genom att handla hos HusOchHemma.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
HusOchHemma.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
 
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
     
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
    Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
     
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
     
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
  • 10.4.1 Betalleverantör
    Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Bankgiro
     
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Postnord, UPS, Schenker, Bring.
     
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder GetaNewsLetter för utskick av nyhetsbrev.
     
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
     
  • 10.6 Rätt till rättelse 
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
     
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
     
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    HusOchHemma.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
     
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 
    Vi använder Wikinggruppen som webplattform och Specter som affärssystem.
Varukorg
Cookies
Vi använder cookies för att identifiera användare som unika men anonyma individer. Det hjälper oss att registrera antalet besökare samt ger oss statistik och information om hur många användare vi har på sidan och vad de gör. I vissa fall använder vi cookies även för att komma ihåg inställningar som användaren gör.
Acceptera