REA - årets första rea! Upp till 47% rabatt
Svea
Räntefritt upp till 12 mån
Kundtjänst
Maila oss

Köpvillkor

HemKöpvillkor

HUSOCHHEMMA

 

    • Ångra ditt köp inom 14 dagar efter du mottagit dina varor.
    • Ångerrätten gäller INTE varor som är specialtillverkade
    • Har vi uppenbart fel priser kommer vi att annullera din order och återbetala ditt köp.
    • Vid fakturaköp eller delbetalning görs en kreditkontroll som utförs via SVEA.
    • Vi reserverar oss mot felskrivningar och felaktiga priser
    • Alltid fri frakt vid ny beställning
    • Leveranstid ca 4-7 veckor
    • Sov Gott Garanti
  •  
  • Färger på foton kan ev. i vissa fall skilja sig lite från bild till bild på hemsidan samt mot i verkligheten beroende av bildkvaliteten och ljussättningen.

Leverans

Vi har 5-8 dagars leveranstid (Förutsatt att produkten finns i leverantörens lager).

När det gäller våra sängar från Cozy Beds har vi 4-8 veckors leveranstid då de tillverkas på beställning. (Avvikelser kan förekomma)

Vid större försändelser aviseras alltid kunden via sms eller telefon minst en dag före leverans. Om du inte kan ta emot varorna på den föreslagna dagen/tiden så kan du byta leveransdag i samråd med fraktbolaget. Leveranser sker vardagar mellan kl. 07.00-16.00.

Senarelägga leveransen
Om du som kund väljer att senarelägga leveransen utöver den avtalade leveranstiden, kommer vi att aktivera din beställning innan produkten har levererats till dig.

Fraktvillkor

Alla våra order skickas med fri hemleverans om ordervärdet överstiger 4000:- eller väger mer än 20kg. Dvs hem till tomtgräns eller port.

Alla mindre leveranser som är under 20kg och  skickas kostnadsfritt till servicepoint.  Vi använder oss utav Bring, Postnord, DHL när vi skickar våra paket. Leveranser sker vardagar enligt transportbolagets gällande tidtabeller mellan kl. 07.00-16.00. Lokala avvikelser kan dock förekomma.

Observera att leveranser av skrymmande gods, såsom soffor, sängar och fåtöljer sker till trottoar, portdörr eller tomtgräns – alternativt så nära något av dessa alternativ dit en normalstor lastbil kan ta sig fram utan risk för skador på ekipage eller omgivning.

LEVERANSINFORMATION

Vi skickar våra sängar med våra egna bilar och kan använda oss utav Bring. Vi erbjuder alltid fri frakt på alla produkter till våra kunder i hela Sverige. Vi levererar din säng direkt hem till din tomtgräns/portgräns. (Så långt chauffören kan komma med sitt fordon.) Inbärning kan beställas mot en kostnad och mindre paket kan komma att levereras till närmaste paketombud.

Senarelägga leveransen
Om du som kund väljer att senarelägga leveransen utöver den avtalade leveranstiden, kommer vi att aktivera din beställning innan produkten har levererats till dig.

Inbärning & Montering och liknande tilläggstjänster ingår ej! Detta kan köpas till när du lägger din order (inbärning) 690 kr.

Avisering
Aviseringen sker till de mobilnummer kunden anger i kassan. Du som kund står själv för att rätt aviseringsnummer anges.
Det är ditt ansvar att se till att adressen, dom du har angett vid beställningstillfället är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inget annat anges.

Om kundens adress eller telefonnummer ej är korrekt, varpå vi ombeds att göra en adressändring i efterhand så måste vi debitera kunden denna merkostnad. Kostnaden för en adressändring eller byta av telefonnummer i efterhand, oavsett hur stor eller liten den är kostar 295 kr. Kontrollera därför alltid dina uppgifter innan ni slutför er beställning

Synliga skador vid leverans
När du får din leverans kontrollera alltid om ditt gods är helt och rent.

Vad gör jag om min leverans är synbart skadad?
Be transportören att anteckna skadan på fraktsedel eller handdatorn innan du skriver under försändelsen.
Om du skriver under ett skadat gods så godkänner du att godset är i befintligt skick.
Vill du inte godkänna leveransen har du som kund rätt att neka den innan du skriver under.
Vid dolda skador måste du reklamera det till oss inom sju dagar från att du mottog din leverans.
Spar alltid emballage och dokumentera noga skador.
Anmäl din skada omgående till vår kundservice Kundservice@HusOchHemma.se

Reklamation

Du som kund ska kontrollera din vara/varor när du tar emot din leverans för att kontrollera denna är riktig och felfri. Kontrollera att varan stämmer, att den inte är skadad. Vid reklamation skall kund kontakta vår kundtjänst via e-post Kundservice@HusOchHemma.se.

Uppge ordernummer och orsak till reklamationen samt bilder så återkommer vi till dig inom kort med anvisningar hur vi hanterar ditt ärende.

Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas i originalförpackning på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. Returen skall sändas åter på samma sätt som den levererades.

Vid köp av utemöbler rekommenderar vi att man använder möbelskydd för att undvika att möblerna solbleks. Möbelskydd finns att köpa i vår webbutik.

Säkerställ att antalet paket/kollin stämmer samt notera avvikelser och yttre skador innan kvittering. 
Ta aldrig emot ett skadat kolli

Ångerrätt/Öppet köp

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt svensk lagstiftning samt distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder, via telefon eller Internet, har möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Det gäller INTE tillverkningsvaror (kunden har inte någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.). Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka pengarna senast inom 30 dagar från det att vi mottagit och besiktigat produkten förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett i originalemballage. Kommer varan bort eller blir skadad när du returnerar varan så är det du som är betalningsskyldig.

Vid retur betalar du som kund en Returavgift som avser returfrakten, den aktuella returfrakten är 295 kr för sändningar som levererats till ombud och för sändningar med hemleverans debiteras 695 kr för orders med ordervärde upp till 4000 kr. För orders med ordervärde över 4000 kr debiteras 1495 kr.

*När det gäller sängar och soffor så debiterar vi 2500 kr för frakten.

  • Adressändring  295kr
  • Leveranshinder  395kr
  • Ej uthämtat paket (Hemleverans 695kr  –  Servicepoint 195kr)
  • När det gäller sängar och soffor så debiterar vi 2500 kr för frakten.
  • Sängar & Soffor 2500kr. Gäller per produkt. Tex om du köpt 2 stycken sängar så blir frakten 2500+2500kr

Returen skall sändas åter på samma sätt som den levererades.

För att lämna tillbaka varan ska den vara hel och ren, i originalförpackning. Varan får inte heller ha varit använd eller monterad
Kontakta alltid kundtjänst innan du vill returnera en vara. 

 

Om du har ångrat ditt köp och önskar att makulera ordern så ber vi dig att omgående kontakta vår kundtjänst för att meddela detta. I de fall en order har blivit packad tillkommer en avgift. Beroende på vald betalningsmetod så utbetalas beloppet snarast möjligt, men senast inom 30 dagar från mottagen retur.

 

För fullständig information gällande ångerrätten hänvisar vi till konsumentverket och lag (2005:59) som du kan läsa här.Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år).

Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning – ange ditt ordernr.

 

Du har inte ångerrätt gällande sängarna om:

Vi på HusOchHemma vill att våra kunder ska vara nöjda med sina köp, och därför erbjuder vi returrätt på våra produkter. Det är dock viktigt att notera att vissa av våra sängar inte kan returneras på grund av deras särskilda karaktär.

Specialtillverkade sängar, inklusive de som har ovanliga färger som vi inte har på lager, kan inte returneras. Detta gäller också om du har beställt en säng som är måttanpassad utöver vår standardsortiment. Detta innebär att om du beställer en säng med en specifik färg eller storlek som beskrivs här under som udda, är det tyvärr inte möjligt att returnera den.

Det finns också vissa storlekar på våra sängar som inte är återvinningsbara. Dessa storlekar är: 80×210, 90×210, 105×210, 120×210, 140×210, 160×210, 180×210 och 200×210. Om du beställer en säng i en av dessa storlekar är den inte återvinningsbar.

Men om du beställer en säng i en av de tre färgerna Ljusgrå, Mörkgrå, Svart,Grå eller Beige, så har du returrätt. Detta innebär att om du inte är nöjd med din säng, kan du skicka tillbaka den till oss och få en återbetalning. Notera dock att sängen måste vara i nyskick och i oanvänt skick för att vi ska acceptera en retur.

Sammanfattningsvis gäller returrätten för HusOchHemma endast på sängar i Ljusgrå, Mörkgrå, Svart,Grå eller Beige och endast om de inte är specialtillverkade eller måttbeställda. Om du har några frågor eller funderingar angående vår returpolicy, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.


När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Varan skickas väl emballerad

När vi mottagit din retur så kommer vi granska den och göra en utbetalning om produkten är godkänd och inte blivit skadad eller i försämrat skick. Vi återbetalar dig på samma sätt du betalade din order med.

Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd! Efter en granskning av varans skick tar vi ett preliminärt beslut gällande eventuell värdeminskning.

Betalningsalternativ

PRISER & BETALNING

Våra priser anges i inklusive moms. I kassan ser du det totala priset inklusive alla avgifter, rabatter, moms och frakt. Alla våra betalningar sker genom SVEA. Vi erbjuder Faktura, Delbetalning, Banköverföring, Kortbetalning och Swish.

Vid felaktig prissättning förbehåller vi oss rätten att annullera köpet och återbetala eventuell betalning eller makulera fakturan. Detsamma gäller vid eventuellt fel i vårt saldo och vi av uppenbara skäl inte kan skicka ordern och vid eventuell slutförsäljning samt tryck-och skrivfel på hemsidan, i annonsering och utskick.
Om felaktigheter eller andra omständigheter skulle uppstå, förbehåller sig Sängfabriken rätten att ändra detta i efterhand. Hus Och Hemma tar ej ansvar för felaktiga uppgifter som publiceras av tredje part.

KORTBETALNING
Hus Och Hemma erbjuder säker kortbetalning med VISA, MasterCard  i samarbete med SVEA.

BANKÖVERFÖRING
Hus Och Hemma erbjuder direktbetalning via internetbanken för kunde i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner köpet med BankID. Pengarna dras direkt från ditt konto.

SVEA CHECKOUT

Din faktura kommer aktiveras när din vara har skickats. Vänligen kontakta vår Kundtjänst om du har några frågor.

Läs gärna Svea fullständiga kontovillkor. Svea hanterar personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.

SWISHBETALNING
Vi erbjuder swishbetalning som alternativ. Du gör enkelt en betalning med din mobil och använder BankID för att verifiera ditt köp.
Du kan välja detta alternativ i kassan och tänk på att du måste ha ett giltigt BankID för att kunna slutföra köpet.

Personuppgiftslagen

Genom att handla hos HusOchHemma.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.

HusOchHemma.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Övrigt

Bilder

Våra bilder på hemsidan kan skilja sig lite från verkligheten i nyans.

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Marknadsföring
När du handlar från HusOchHemma så godkänner du att vi får skicka ut reklam via mail eller sms. Vill du inte ha reklam av oss skickar du ett mail om att vi ska radera dina uppgifter.

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Fel pris i webbutik

Om kund köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har vi rätt att häva köpet till det angivna priset, men bara så länge det är uppenbart att priset är felaktigt och konsumenten har handlat i så kallad ”ond tro”.
En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om det tydligt framgår eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.
Exempel på felaktigt pris:
Om en produkt är märkt med 100:- i butik och produkten i liknande butiker normalt är ca 2000:- är detta ett felaktigt pris och kan också nekas av butiken i form av “ond tro”. Därför har vi rätten att makulera order om priset är felaktigt.

Tryckfel m.m

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Butiken reserverar sig även för eventuella felskrivningar på Webbplatsen och att det i undantagsfall kan uppstå fel i kampanjer och priser på Webbplatsen. I dessa fall förbehåller butiken sig rätten att annullera din beställning, även om orderbekräftelse redan har mottagits.

Force Majeure

Båda parter skall vara befriade från fullgörande av avtalet, om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över, eller förutse.
Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse, t.ex. Eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, eller inskränkningar i form av drivkraft, samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer, som har sin grund i sådana omständigheter som avses i denna punkt.
Andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

För att genomföra köp på Webbplatsen måste du ha fyllt 18 år. Butiken förbehåller sig rätten att neka din beställning med hänsyn till att du inte uppfyller nämnda ålderskrav.

Allmänt

Vid eventuella justeringar av en order (inklusive per telefon) samt tillkommande avgifter, t.ex. för icke upphämtat paket, har vi rätt att fakturera eventuell tillkommande kostnad (oavsett vilken betalmetod som använts tidigare). Faktura kan utfärdas av oss eller vår samarbetspartner och ska betalas inom 14 dagar. Om betalningen uteblir debiteras påminnelseavgift om f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta enligt vid var tid gällande referensränta med ett tillägg om 24,00 procentenheter. Fordran får överlåtas, belånas och pantsättas till annan. Om vi fakturerar så genomför vi en kreditprövning av dig som kund (i förekommande fall med hjälp av vår samarbetspartner), vilket kan innebära att en kreditupplysning tas och att fakturabetalning i vissa fall nekas.

PRODUKTERNA PÅ HUSOCHHEMMA.SE ÄR INTE AVSEDDA FÖR OFFENTLIGT ELLER KOMMERSIELLT BRUK.

 

GARANTI

Garantier

HusOchHemma.se erbjuder dig som kund ett omfattande trygghetspaket när du köper säng av oss.

  • Livstids garanti på ram- och resårbrott. Garantin gäller endast mot ursprungsköparen av sängen, d.v.s. namnet som står dokumenterat på garantibeviset och/eller orderbekräftelsen. Företag har 10 års garanti.
  • Sättningar i madrasser på upp till 3 cm är normalt och räknas inte som ett fel. Skulle sättningarna vara djupare går detta på garantin upp till 1 år efter köpet.
  • 5 års garanti på motorer till ställbara sängar.

SOV GOTT

 
SOV GOTT GARANTI
 

Hus Och Hemma erbjuder dig som kund ett omfattande trygghetspaket när du köper säng av oss.

  • Livstids garanti på ram- och resårbrott. Garantin gäller endast mot ursprungsköparen av sängen, d.v.s. namnet som står dokumenterat på garantibeviset och/eller orderbekräftelsen. Företag har 10 års garanti.
  • Sättningar i madrasser på upp till 3 cm är normalt och räknas inte som ett fel. Skulle sättningarna vara djupare går detta på garantin upp till 1 år efter köpet.
  • 5 års garanti på motorer till ställbara sängar.

Sov Gott-Garanti

Utöver den lagstadgade reklamationsrätten som gäller enligt gällande konsumentskyddslagstiftning erbjuder vi våra Kunder en Sov Gott-Garanti för sängar.
Om Kunden skulle uppleva att sängen är för mjuk eller för hård så byter vi fasthet i Kundens säng. Sov Gott-Garantin gäller enbart vid ett tillfälle och den kan utnyttjas från den 30:e dagen efter leveransdatumet upp till den 60e:e dagen efter leveransdatumet, därefter upphör Sov Gott-Garantin och hårdhetsbytet kostar från 2500:- beroende på vilken sängmodell och storlek det är.

Sov Gott-Garantin gäller under förutsättning att:
Kunden har köpt en komplett säng ur vårt ordinarie sortiment;

Royal Classic 

Hårdhetsbyte på Royal Classic  sängar innebär en extra kostnad på grund av sängens speciella konstruktion. Denna säng är byggd med förstärkt stålram, hörnfjädrar och m-fjäder, vilket ger dem överlägsen stabilitet och komfort. Denna avancerade konstruktion kräver mer hantverk och gör det svårare att ändra sängens hårdhet själv. Därför erbjuder vi hårdhetsbyte till en högre kostnad för att säkerställa att din säng förblir i perfekt skick och ger dig den komfort du förtjänar.

Storlekar 160×200 och 210×210 kostar 3000:- inkl frakt.
Storlekar upp till 140×200 kostar 3900:- inkl frakt.

Grand Delux 

Storlekar 160×200 och 210×210 kostar 2500:- inkl frakt.
Storlekar upp till 140×200 kostar 2000:- inkl frakt.

Kunden kan uppvisa giltigt kvitto och garantibevis. Din orderbekräftelse är ditt kvittobevis.

Måttanpassade sängar och sängar med tillval anses som specialbeställningar och omfattas inte av Sov Gott-Garantin. Sov Gott-Garantin gäller inte på modellerna Queen Crown, Alva ställbar.

Övrigt
Produktgarantin gäller inte för fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, det vill säga ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Våra sängar skall alltid hanteras ansvarfullt och underhållas väl, d.v.s sängen är inte avsedd för att hoppa i samt att du efterdrar benen med jämna mellanrum. Din orderbekräftelse gäller även som garantibevis så kom ihåg att spara den. Dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Varukorg